fbpx

Het algoritme achter social media: ieder platform uitgelegd

online marketing bureau den bosch

Als je ooit een post op social media hebt gedeeld en je je afvraagt waarom sommige berichten meer weergaven krijgen dan andere; dat wordt veroorzaakt door het algoritme van social media. Algoritmes bestaan uit slimme rekenformules die bepalen welke inhoud ons wordt getoond en welke niet. Maar hoe werken ze precies en waarom zijn ze zo belangrijk?

Wat is een algoritme op social media?

In de meest eenvoudige termen is een algoritme een set instructies of regels die een computer volgt om een taak uit te voeren. In de context van social media bepalen algoritmes welke berichten bovenaan je feed verschijnen, welke advertenties je te zien krijgt, en zelfs wie je vriendensuggesties zijn. Dit wordt allemaal gedaan in een poging om de gebruikerservaring te optimaliseren en je langer op het platform te houden.

Hoe werken algoritmes van social media kanalen?

Gebruiksactiviteit: Zo wordt jouw gebruiksactiviteit in de gaten gehouden zoals likes, shares en klikgedrag om er zeker van te zijn dat wat je ziet bij jou past.

Personalisatie: Daarnaast wordt personalisatie gebruikt zoals berichten en advertenties die jouw interesse wekken. Dit staat dan weer in verband met de likes en shares, het klikgedrag en hoe lang je naar een bepaalde post kijkt.

Engagement: social media algoritmes houden van veel betrokkenheid bij een post. Zo ‘belonen’ ze posts als het waren als er meer likes, reacties en shares zijn.

Advertenties: advertenties werken ook met algoritmes. Zo kunnen advertenties targeten op basis van gebruikersgegevens, wat adverteerders helpt bij het aantrekken van de juiste doelgroep. Gebruikersactiviteit en personalisatie spelen hierbij ook een grote rol.

Algoritmes van social media kanalen veranderen voortdurend en verschillen per platform. Het begrijpen van deze algoritmes is voor social media marketeers en managers cruciaal om de juiste doelgroep te bereiken.

algoritme social media

Hoe verschillen de algoritmes van de bekendste social media kanalen?

  1. Facebook: Het algoritme van Facebook heeft door de jaren heen vele transformaties ondergaan. Eerder lag de focus op posts van vrienden en familie. Nu neemt het algoritme verschillende factoren in overweging, zoals relevantie, betrokkenheid, de aard van de post, en meer. Posts die meer likes, reacties, en shares krijgen, worden als ‘betrokken’ beschouwd en krijgen prioriteit in de newsfeed.
  2. Instagram: Oorspronkelijk had Instagram een chronologische feed. Nu, net als Facebook (dat eigenaar is van Instagram), gebruikt het een algoritme-gebaseerde benadering. Dit algoritme evalueert de relatie tussen gebruikers, de tijdigheid van de post, en de algemene betrokkenheid bij het bepalen van de zichtbaarheid.
  3. Twitter: Twitter’s algoritme legt de nadruk op ‘actualiteit’. Terwijl de chronologische tijdlijn nog steeds een optie is, presenteert Twitter nu meestal tweets die het als relevant voor de gebruiker beschouwt. Dit is gebaseerd op eerdere interacties, de populariteit van tweets, en andere factoren.
  4. LinkedIn: LinkedIn’s algoritme is ontworpen met professionals in gedachten. Het beloont kwalitatieve inhoud en professionele betrokkenheid. Daarom zijn posts die relevante discussies stimuleren of vak-inhoud delen waarschijnlijker om op de feeds van anderen te verschijnen.
  5. TikTok: Misschien wel het meest besproken algoritme social media van de laatste jaren. TikTok’s algoritme is enigszins mysterieus, maar het lijkt sterk te leunen op gebruikersinteractie en de ‘For You Page’ (FYP). Video’s die snel aandacht krijgen, hebben een betere kans om viraal te gaan. Het fijne aan TikTok is dat je video altijd op de ‘For You Page’ terechtkomt, waardoor het altijd aan gebruikers wordt getoond die jou volgen maar ook die jou nog niet volgen.

 

Waarom veranderen algoritmes op social media voortdurend?

Social media platforms zijn bedrijven die winst willen maken. Het hoofddoel van elk platform is om gebruikers zo lang mogelijk betrokken en actief te houden. Door de algoritmes aan te passen, proberen ze de inhoud te optimaliseren die elke gebruiker ziet, wat op zijn beurt de betrokkenheid verhoogt.

Bovendien veranderen technologie en gebruikersgedrag voortdurend. Social media algoritmes moeten evolueren om bij te blijven.

online marketing bureau den bosch

Hoe kun je als gebruiker en bedrijf het algoritme in je voordeel gebruiken?

Het begrijpen en aanpassen aan algoritmes kan het verschil betekenen tussen het bereiken van een groot publiek of verloren gaan in de massa. Hier zijn enkele algemene tips:

  • Betrokkenheid stimuleren: Stimuleer reacties, likes, en shares. Interactie is de sleutel om het algoritme tevriend te houden.
  • Consistent posten: Dit toont het algoritme dat je een actieve gebruiker bent.
  • Gebruik verschillende contentvormen: Foto’s, video’s, polls – diversifieer je content.
  • Leer over analytics: Kijk naar platform-specifieke analytics om te begrijpen wat werkt en wat niet. Ieder social media platform heeft zijn eigen analytics pagina.

Social media algoritmes

Het algoritme van social media is een machtige speler in onze digitale wereld. Hoewel het voor velen een mysterie blijft, is een basiskennis van hoe deze algoritmes werken essentieel voor iedereen die hoopt op online zichtbaarheid en betrokkenheid. Door je aan te passen aan deze digitale ‘regels’, kun je ervoor zorgen dat je berichten de erkenning krijgen die ze verdienen. 

Bij The Success Agency helpen we je graag om jouw socials naar een nieuw level te tillen! Plan een gratis groeiscan in om te kijken wat we voor je kunnen doen.